De eerste dagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tessy Laarschot - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tessy Laarschot - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Tessy

Blijf op de hoogte en volg Tessy

18 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hoi allemaal,
Ik ben ondertussen al een tijdje geleden vertrokken naar Zuid Afrika. Het feit dat ik nu pas een verhaal plaats, maakt wel duidelijk hoe leuk ik het hier heb, maar ook zeker hoe druk we het tot nu toe hebben gehad.
Op 7 augustus ben ik vertrokken en na een heleboel gedoe en vertraging ben ik uiteindelijk op vrijdag 8 augustus 's avonds in mijn huisje in Genadendal aangekomen. Mijn drie huisgenootjes waren al een dag eerder gearriveerd. Het is een redelijk klein dorp, maar dat is ook wel fijn, want zo wordt je sneller opgenomen in de gemeenschap en hoewel het hier lang niet zo veilig is als in Nederland, scheelt het een hoop met de steden. We moeten onze spullen nog steeds verstoppen als we weggaan en niet in het donker alleen over straat, maar we kunnen 's avonds wel met zijn tweeën over straat. De mensen zijn hier allemaal heel aardig, gastrvrij en iedereen zwaait naar elkaar. We zijn al een aantal keer uit eten geweest, wat totaal niet duur is hier, maar wel heel lekker. In Zuid Afrika zijn alleen vooral de braais erg bekend.
Op zaterdag hebben we onze eerste braai gehad bij Lizelle, onze supervisor. Lizelle is echt een moeder en veel te lief. De eerste braai was erg lekker, dus er zullen er nog genoeg volgen.
Waar ik het meest aan moest wennen in het begin was de temperatuur, omdat het hier nu winter is. Overdag is het best goed weer en kun je buiten in een shirtje rondlopen, maar 's avonds koelt het snel af en is het binnen nog kouder dan buiten omdat er geen verwarming is.
Verder hebben we in het eerste weekend nog wat boodschappen gedaan en zijn we super lekker uit eten geweest in een dorpje naast Genadendal.
Afgelopen week hebben we introductie gehad. We hebben elkaar als groep beter leren kennen, maar ook al veel over de projecten gehoord. We zijn een township in geweest in Grabouw. Dit zijn een soort sloppenwijken. Het verschil tussen arm en rijk is hier ook goed te zien. Verder zijn we nog in Kaapstad geweest en zijn we op kamp geweest. Na het kamp was iedereen uitgeteld, maar zijn we toch nog naar een dance geweest. Na een aantal wijntjes hebben we met zijn allen de hele avond gedanst. Zondag was een rustige dag en zijn we alleen naar de kerk geweest voor het kinderfees. Helaas was het niet zo interessant, waren we allemaal heel moe en konden we het Afrikaans niet zo goed verstaan.
Vandaag was mijn eerste stagedag en het was super leuk, maar heel vermoeiend! we hebben vanmiddag allemaal in huis nog even geslapen.. Ik werk op de L.R. Schmidschool, de basisschool van Genadendal. Hier ga ik in de eenheidsklas werken met kinderen met FAS (Foetaal alcoholsyndroom). De leeftijd van de kinderen varieert van 9 tot 16 en ze lopen mentaal allemaal achter op hun leeftijdsgenootjes. Omdat ik niet veel met kinderen gewerkt heb, weet ik niet precies op welk niveau de kinderen eigenlijk zouden moeten zitten, maar er zitten negenjarige kinderen in de klas die geen kleuren kunnen opnoemen. Ze zijn ook super druk, lopen continu rond, gaan op elkaar zitten en trekken aan elkaars haren. Heel wat anders dan in Nederland dus en ook enorm wennen! Verder zijn de kinderen wel super lief, dus ik geloof dat het allemaal wel goed zal komen.
Nou een heel verhaal op papier gezet en ik zou nog wel even kunnen doorgaan, maar morgen weer vroeg op voor mijn tweede stagedag!


  • 18 Augustus 2014 - 22:41

    Catri:

    hoi tessy
    hoor aan je verhaal dat je de afgeloop week al wat meegemaakt en gezien hebt
    hoop dat je daar nog een leuke tijd hebt
    kijk uit naar de volgende verslagen en foto's
    geniet ervan en groetjes catri

  • 18 Augustus 2014 - 23:26

    Tanja:

    Leuk om te lezen Tessy, kunnen we je volgen met wat je allemaal doet! Veel succes en plezier daar!

  • 19 Augustus 2014 - 01:17

    Pauline :

    Klinkt leuk Tessy! Heb nu al zin om langs te komen! Maar: wat is een braai precies?

  • 19 Augustus 2014 - 10:36

    Anneke:

    Tessy! Wat heerlijk om je verhaal te lezen! Lekker genieten daar :). Ik ben jaloers op je! XXXX

  • 19 Augustus 2014 - 16:57

    Lieve:

    Super leuk Tess! Ben echt mega jaloers hier... Maar wel heeel benieuwd wat nu een braai is, misschien in het volgende verhaal? Heb er nu al zin in!
    Geniet ervan!

  • 21 Augustus 2014 - 09:26

    Hanny:

    Hallo Tessy. Leuk om beetje op de hoogte te blijven van wat jou allemaal bezig houd daar.
    Een andere cultuur dan hier is altijd mooi om te horen. En ander eten zal zeker ook wel heerlijk zijn. Koude nachten dat wordt gewoon een super dikke pyjama en helemaal onder je deken.
    Geniet er van en tot je volgende verslag. x

  • 21 Augustus 2014 - 19:43

    Franca:

    Hoi Tessy,
    Wat leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Inmiddels heb je je eerste week stage er al weer bijna opzitten. Het zal vast allemaal goed gaan, ook al is alles een beetje wennen. Geniet van alle ervaringen.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal !!!
    Liefs,
    Franca (en Ad)

  • 23 Augustus 2014 - 10:24

    Birgitte:

    Hoi Tessy,

    We gaan je zeker volgen. Ik heb al een glimp van jou en je omgeving opgevangen via skype bij oma. Volgens mij heb je het zeker niet slecht. Geniet van al je ervaringen. Jou kennende gaat dat wel goed komen. Succes met je stage.

    Groetjes Birgitte en mannen.

  • 23 Augustus 2014 - 17:10

    Oma:

    hoi tessy

    ik heb je pas gezien via skype je zag er heel goed uit.
    ik hoop dat alles goed mag blijven gegaan,en ik heb gehoord dat je uit bent geweest en dat het gezellig was. ik heb je foto langs mijn bed staan en geef je elke avond een kusje nog heel veel plezier en tot de volgende keer .
    groetjes en kusjes van oma en opa

  • 23 Augustus 2014 - 18:57

    Papa:

    Nou Tessy ik zie wel dat je net zo druk bent als thuis altijd bezig of onderweg. Veel plezier.

    Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Mijn eerste reis

stage

Recente Reisverslagen:

12 November 2014

ek geniet te baie in Afrika

07 September 2014

Genoeg te doen en te zien hier

18 Augustus 2014

De eerste dagen
Tessy

Stage in Genadendal, Zuid Afrika

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 1782

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 12 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: